domingo, 31 de mayo de 2009

La discapacitat psíquica ha de poder ser compatible amb la utilització dels mitjans informàtics

Gairebé totes les pàgines i blocs que he consultat per realitzar aquesta activitat coincideixen en afirmar que els discapacitats psíquics són el col·lectiu que de moment conten amb menys possibilitats en el món de la utilització dels mitjans informàtics, encara que són ja bastants els programes que els estan ajudant a entrar en ell.
El maquinari utilitzat per a treballar amb alumnes que presenten aquest tipus de discapacitat està molt relacionat amb: adaptacions del teclat, commutadores i interruptors, control ambiental, digitalitzador de veu, interfase de commutadors, lector òptic de targetes, teclat de conceptes, sintetitzador de veu, pantalla tàctil i reconeixement de veu.
Soale: (Sistema Orientat a l'Aprenentatge de la Lectura - Escriptura) molt útil per als nens amb Síndrome de Down. S'utilitza per a aprendre a llegir i a escriure i com eina bàsica s'utilitza un PC. També pot ser molt útil per a nens sense aquesta minusvalidesa psíquica. El programa es pot descarregar i és gratuït.
Boardmaker és un programa que conté més de 3000 Símbols de Comunicació (PCS) en forma de dissenys gràfics en bitmap. La seva utilització ens ajuda a construir taulers de comunicació ràpidament, trobar i enganxar els símbols fàcilment al tauler, també, escollir la grandària i espaiat que es vulgui, imprimir i guardar el seu tauler en un disc per a usar més tard, imprimir taulers en blanc i negre o color, guardar, nomenar, trobar, enganxar i canviar la grandària d'imatges creades per nosaltres o copiat per mitjà d'un escàner, crear matèries educatives, instruccions amb imatges, llibres o pòsters. Les característiques d'aquest programa són: Cada símbol està traduït en deu idiomes i es pot trobar i imprimir en qualsevol idioma. Es poden copiar els símbols: sense text dalt, amb un idioma dalt, o amb dos idiomes dalt. Es poden afegir altres idiomes. Cada símbol està en blanc i negre o color. Hi ha una finestra de disseny, té marcs pre-fets per a crear taulers de comunicació, etc.
Aquí a Catalunya, davant la mancança de programes educatius per a nens amb paràlisi cerebral, l'Escola L'Arboç de Mataró per a nens amb discapacitats i la Politècnica de Mataró van ajuntar forces per dissenyar i desenvolupar un programa informàtic educatiu per a aquest centre. El resultat ha estat "Mosqueta 3", un programa realitzat per Toni Ferrer i dirigit especialment a nens amb discapacitats perquè puguin realitzar exercicis d'associació, causa-efecte, memòria, iniciació de la lectura, ampliació de vocabulari, etc.
Els continguts han estat elaborats per l'Escola l'Arboç en funció de les seves necessitats però són també aptes per a estimular nens de fins a 4 anys. El programa s'ha realitzat amb les eines Director8 i Flasch4 i estarà disponible en versió per a PC. "Mosqueta 3" és un nou producte de la col·lecció genèricament denominada "Mosqueta" i com novetat introdueix programes d'iniciació a la lectura i escriptura. 3 jocs amb imatge, moviment i so "Mosqueta 3" aprofita les possibilitats multimèdia i combina imatges, sons i moviments per a fer un joc atractiu. Es divideix en tres blocs:
- alfabet: treballa l'alfabet català de manera divertida. L'usuari acciona una lletra i aquesta es comença a escriure, s'escolta el seu nom i el d'una paraula de referència, i finalment hi ha un moviment.
- memory: és el joc de fer parelles de cartes i serveix per a estimular la memòria visual. - galeria: imatges animades amb música i moviment, pensades perquè els nens facin moviments visuals per a seguir l'acció. L'animació i les cançons estan especialment dissenyades per a mantenir constant l'atenció del nen.
Interacció i accessibilitat total, ja que "Mosqueta 3" s'adapta totalment a les discapacitats de cada nen ja que poden utilitzar el teclat o el ratolí els quals tenen mobilitat, o la tècnica de la indagació els quals no la tenen. Aquesta última consisteix que quan apareix en la pantalla una zona de selecció, l'usuari pot triar com vol fent un moviment amb la part del cos que pot moure i en la qual disposa d'un commutador (cap, braços, etc.).
Encara que la discapacitat psíquica sigui la discapacitat més desafavorida pel que fa a eines i programes que permeten l’accés a les noves tecnologies, poc a poc es va prenent consciència de les necessitats de desenvolupar materials que afavoreixen un integració favorable per aquest col·lectiu. Institucions públiques i privades estan posant en marxa molts de projectes per elaborar softwares i hardwares informàtics adaptats a les necessitats dels discapacitats. Deixar a persones fora l’accés a les tecnologies podria crear diferències més notables entre discapacitats i la resta de la societat.

1 comentario: